Blog

Gen Z op de werkvloer: Dit hebben ze te bieden (en wat verwachten ze?)

18 maart 2024

Met de opkomst van de Gen Z, bestaande uit mensen die (ongeveer) van 1997 tot 2012 zijn geboren, komen er nieuwe, jonge gezichten op de werkvloer. Werkomgevingen zullen zich moeten aanpassen om hun volledige potentieel te benutten, aangezien deze jonge generatie een nieuw soort gedachten en houdingen meebrengt – iets waar de gevestigde generaties van werkenden aan moeten wennen. Of je ze lastig vindt of niet: Gen Z is niet meer weg te denken van de werkvloer!

Internet-natives

Eén van de kenmerkende skills die Gen Z’ers met zich meebrengen, is hun digitale geletterdheid! Ze voelen zich thuis in het navigeren van digitale platforms, aangezien ze zijn opgegroeid in een tijdperk van smartphones en sociale media. Door hen in te zetten voor taken zoals sociale media marketing, digitale contentcreatie en technische ondersteuning, kunnen werkgevers hiervan profiteren. Bovendien kost het minder moeite om van systemen te switchen en vaardig te worden in nieuwe programma’s.

Nieuwe normen

Gen Z waardeert een goede balans tussen werk en privéleven. Ze zijn ook niet bang om zich hierover uit te spreken, te onderhandelen, en zelfs op zoek gaan naar bedrijven die beter aan hun voorwaarden voldoen. De flexibiliteit van werktijden en de mogelijkheid om vanuit huis te werken (een overblijfseltje uit de coronaperiode) zijn belangrijke elementen voor hen bij het vinden van een baan. Het is gemakkelijker voor werkgevers om Gen Z-talent aan te trekken en te behouden als ze deze flexibiliteit bieden. Mentaal welzijn wordt namelijk eerder de prioriteit gegeven dan de belangen van het bedrijf waar ze werken.

Bovendien zijn Gen Z’ers op zoek naar menselijke verbindingen op de werkvloer, naast hun digitale vaardigheden. Ze zijn toegewijd aan hun werk en streven naar goede relaties met hun collega’s en leidinggevenden. Een open communicatiecultuur waarin feedback wordt gewaardeerd en verschillende standpunten worden gehoord, is essentieel voor het verhogen van geluk en -productiviteit. Dit lijkt logisch voor iedereen die dit leest, maar bij de “traditionelere” bedrijfscultuur is dit niet vanzelfsprekend.

Groei

Daarnaast zijn degenen van Gen Z opgegroeid in een tijdperk van voortdurende verandering. Persoonlijke groei staat hoog in het vaandel. Dit is te merken door het tonen van veerkracht en niet bang zijn om nieuwe obstakels aan te pakken. En door hen kansen te bieden voor persoonlijke en professionele groei, zoals trainingen en mentorprogramma’s, kunnen werkgevers deze eigenschap benutten. De persoonlijke- én professionele groei is nog maar net van start, en het aantal Gen Z’ers dat zich op de arbeidsmarkt gaat begeven, groeit ook elke dag. Dit biedt heel veel kansen, mits het goed wordt aangepakt.

Kortom, Gen Z brengt unieke vaardigheden en verwachtingen met zich mee naar de werkvloer. Werkgevers die zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit zullen niet alleen talent aantrekken, maar ook behouden en optimaal benutten voor de lange termijn. Met de juiste aanpak kunnen Gen Z’ers een waardevolle aanwinst zijn voor elke organisatie – een frisse wind en nieuwe perspectieven met toegevoegde waarde voor de toekomst!