Laatste nieuws

Vitaal thuiswerken? Dat doe je op deze manier!

Het grootste gedeelte van onze tijd brengen we door met werken. Je werkt dan ook graag op een inspirerende plek waar je efficiënt en effectief aan het werk kunt gaan. Dat kan op kantoor zijn, maar ook thuis. Voor beide gevallen geldt: je wilt graag met een fit en energiek gevoel werken waardoor je meer werkplezier hebt en beter je (persoonlijke) doelen kunt behalen. Hoe kun je nu vitaal thuis werken en wat heb je daarvoor nodig? Het korte antwoord: drie dingen namelijk voldoende beweging en ontspanning en gezonde voeding.

Vitaal thuiswerken: zorg voor een gezond eetpatroon

Gezonde voeding is de motor voor een energiek en gezond lichaam. Ook op een thuiswerkdag is het van belang dat je gezond eet. Zorg ervoor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijg. Hoe doe je dat? Eet voldoende fruit en groenten, volkoren producten, plantaardige producten en wees matig met vlees. Daarnaast kan een handje nootjes een goede vier-uur snack zijn. Gezond eten en leven is niet iets wat je zomaar in een dag doet. Wil je een gezonde levensstijl ontwikkelen gaat het erom dat je voor de langere termijn doet. Altijd gezond eten is misschien niet altijd haalbaar. Probeer daarom 80% van de tijd zo gezond mogelijk te eten en de andere 20% te eten wat je lekker vind. Zo kan je tijdens een kantoordag dan genieten van een heerlijke uitsmijter of broodje kroket als lunch.

Beweeg voldoende tijdens een thuiswerkdag

Gezond thuiswerken houdt ook in dat je aan je dagelijkse beweging komt. Bewegen is niet alleen goed voor het lichaam maar zorgt er ook voordat je mentaal fit bent. Nu je geen reistijd naar kantoor meer hebt kun je deze tijd gebruiken voor dagelijkse beweging. Het excuus dat je geen tijd hebt om te sporten gaat nu niet meer op. Ook thuis kun je heel gemakkelijk bewegen. Loop even van boven naar beneden, doe een strekoefeningen achter het bureau of zet de prullenbak een verdieping lager. Dan moet je elke keer even lopen als je iets wilt weggooien. Een andere simpele oplossing om meer te bewegen is door altijd je eigen kopje koffie, lunch of tussendoortje te halen. Steeds even in beweging komen zorgt ervoor dat je energiek aan het werk blijft.

Kom tot rust in een prettig ingericht thuiskantoor

De boog kan niet altijd gespannen zijn, ontspannen is belangrijk tijdens vitaal thuiswerken. Door regelmatig even fysiek, mentaal en emotioneel tot rust komen kan jij jezelf weer volledig opladen. We bedoelen nu niet dat je tijdens je thuiswerkdag moet gaan relaxen op de bank. We bedoelen dat je jouw thuiswerkkantoor zo moet inrichten dat het een fijne werkomgeving is. Dit doe je bijvoorbeeld te zorgen dat je kantoor voldoende daglicht krijgt. Je krijgt op die manier niet alleen de essentiële vitamines binnen, maar het is ook goed voor je bioritme. Kom je te aan te weinig daglicht? Ga dan even naar buiten. Frisse lucht zorgt niet alleen ervoor dat je je hoofd leeg kunt maken, maar vermindert ook de stress. Een ander voordeel van thuiswerken is dat je op een heerlijke (zomer) dag ook in de tuin of op het balkon kunt werken. Een groene omgeving stimuleert ook de productiviteit. Zet dus vooral een aantal kamerplanten op je kantoor. Daarnaast is het tijdens een thuiswerkdag ook van belang dat je ontspant tijdens het werken. Een potje tafeltennis met je collega’s zit er nu even niet in, maar je kunt wel andere activiteiten ondernemen. Denk aan een potje voetbal met je kinderen of partner of een digitaal spelletje wii-sport. Zo kun jij vitaal thuiswerken tot een feestje maken.

JantineVitaal thuiswerken? Dat doe je op deze manier!