juli 2021

7 ingrediënten voor de perfecte lunchsalade

Salades zijn gezond, lekker en jouw ideale lunch voor op het werk. Maar hoe zorg je nou dat jouw salade het lekkerst, meest voedzaam én tijdens lunchtijd nog steeds vers en crunchy is? Simpel! Als je deze 7 ingrediënten gebruikt én onze meeneemtip aanhoudt, komt het helemaal goed.

1.     Sla

In iedere salade zit… natuurlijk: sla. Maar er zijn heel veel soorten sla. Kropsla, ijsbergsla, veldsla, rucola en ga zo maar door. Dat is ook het leuke eraan: je kunt naar hartenlust kiezen en mixen.

2.     Kleurrijke groenten

Jouw salade wordt mooier en lekkerder met kleurrijke groenten erin. Oranje, wortel. Rood, paprika en tomaten. Paars, rode ui. Supergezond, superlekker en een feest voor het oog.

3.     Eiwitten

Eiwitten zijn bouwstoffen voor je spieren en immuunsysteem. Die horen dus ook in jouw salade thuis. Denk aan kip, zalm, ei en vegetarische eiwitten zoals quinoa, linzen, bonen of tofu.

4.     Zoete twist

Met een stukje fruit zoals appel, mango of meloen geef je een heerlijke zoete twist aan je salade. Het kan het hele jaar door, want gedroogd fruit of fruit uit de vriezer kun je ook prima gebruiken.

5.     Lekkere crunch

Met een lekkere crunch in je salade, bijvoorbeeld een handjevol walnoten, pijnboompitten of amandelen, geef je jouw salade net wat extra bite. En het is nog voedzaam ook.

6.     Dressing

De dressing is natuurlijk ook een onmisbaar onderdeel van jouw perfecte lunchsalade. Van frisse vinaigrette tot romige caesar dressing. Je kunt er eindeloos mee variëren.

7.     Cadeautje

Voeg tot slot een cadeautje voor jezelf toe. Een bijzonder ingrediënt dat jouw salade next level brengt. Olijfjes bijvoorbeeld, wat avocado of zongedroogde tomaten. Et voilá, klaar is je salade!

Zo neem je jouw perfecte salade mee naar je werk

En dan tot slot: hoe krijg je dit huzarenstukje nu mee naar je werk op een manier dat alles vers en lekker (knapperig) blijft? Dat is eigenlijk supersimpel: gescheiden. Wanneer je de ingrediënten los van elkaar meeneemt, zit je goed. Tegenwoordig heb je daar van die handige bakjes met vakjes voor. Hou vooral de crunchy ingrediënten gescheiden van de ‘natte’ ingrediënten en neem ook je dressing in een apart flesje mee. Moet je hier en daar wat stapelen, zorg dan dat de zwaardere ingrediënten onderaan liggen zodat er niks in de verdrukking raakt. Op het werk zet je alles in de koelkast en tijdens de lunch doe je alles bij elkaar. Smakelijk!

Jantine7 ingrediënten voor de perfecte lunchsalade
Lees meer

Het belang van een ergonomische werkhouding

Een verstelbaar bureau, een bureaustoel die je kunt aanpassen of een zitbal om gedurende de werkdag in actieve houding te blijven. Het zijn voorbeelden van ergonomische meubilair die ervoor zorgen dat jij in een goede lichaamshouding hebt op kantoor. Een goede lichaamshouding is van groot belang als het gaat om jouw welzijn. Waarom is een goede lichaamshouding op kantoor belangrijk en wat heeft te maken met jouw welzijn? We leggen het je uit.

Waarom is een goede werkhouding belangrijk?

Rekening houden met het welzijn van de medewerkster en een ergonomische werkplek zijn niet alleen meer trendy begrippen. Het zijn begrippen die ook daadwerkelijk worden toegepast in de praktijk. Steeds meer werkgevers zien het belang van ergonomische werkplekken en inspirerende kantooromgevingen zodat hun medewerker productief kunnen werken. Een goede lichaamshouding zorgt ervoor dat je minder last hebt van lichamelijke klachten zoals nek-, rug- of spierpijn. Lichamelijk klachten en vermoeidheid kunnen uiteindelijk leiden tot ziekteverzuim. Daarnaast heeft een slechte houding ook invloed op hoe jij je voelt en hoe je slaapt. Het belang goede werkhouding is dan ook groot.

Kies voor een comfortabele houding

Eén van de eerste aandachtspunten bij een ergonomische werkhouding is dat het voor jou comfortabel moet voelen. Nu bedoelen we niet dat je met jouw benen op het bureau moet gaan liggen, maar het moet voor jou gemakkelijk en natuurlijk aanvoelen. Een regel die je hiervoor kunt gebruiken is de ‘powerzone-regel’. Hierbij wordt bedoeld dat je een houding aanneemt waarbij je de afstand waarbinnen het comfortabel voelt om iemand een hand te geven als graadmeter gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld je arm verder moet uitstrekken om iets te pakken of de muis te bedienen ga je buiten deze zone. Je hebt dan minder power en het voelt minder comfortabel aan.

Wissel af in bewegingen

Een gehele dag achter het bureau zitten kan vermoeiend werken, zelfs wanneer je in een comfortabele houding zit. Even een rondje koffie halen, naar de andere kant van het kantoor lopen of de trap op en neer zorgt ervoor dat je daarna weer met een fris gevoel achter het bureau kan plaatsnemen. Zit je veel achter de computer of voer je veelvuldig dezelfde bewegingen uit? Dan kan het ook goed zijn om even pauze te nemen. Het uitvoeren van herhaalde bewegingen geeft namelijk spanning op dezelfde spiergroep. Dit kan leiden tot last van arm-, nek- of schouderklachten. Gebruik daarom pauzes of ergonomische accessoires om jouw lichaam te ontlasten.

Een ergonomische werkplek

Een goede lichaamshouding op kantoor heeft vooral te maken met of jij je lichaam niet teveel belast. Gelukkig zijn daar hulpmiddelen voor. Een verstelbare bureaustoel kun je afstemmen op jouw lichaam zodat hij de juiste ondersteuning geeft. Zo ondersteunt hij niet alleen je rug maar kunnen ook je knieën en ellenbogen in een rechte hoek worden geplaatst. Ben je klein van formaat? Dan kan een voetensteun of een verstelbaar bureau uitkomst bieden. Een ergonomische werkplek zorgt ervoor dat jij comfortabel in de juiste werkhouding kunt werken. Zo ga jij na een lange werkdag nog steeds fris en fluitend naar huis.

JantineHet belang van een ergonomische werkhouding
Lees meer

Vitaal thuiswerken? Dat doe je op deze manier!

Het grootste gedeelte van onze tijd brengen we door met werken. Je werkt dan ook graag op een inspirerende plek waar je efficiënt en effectief aan het werk kunt gaan. Dat kan op kantoor zijn, maar ook thuis. Voor beide gevallen geldt: je wilt graag met een fit en energiek gevoel werken waardoor je meer werkplezier hebt en beter je (persoonlijke) doelen kunt behalen. Hoe kun je nu vitaal thuis werken en wat heb je daarvoor nodig? Het korte antwoord: drie dingen namelijk voldoende beweging en ontspanning en gezonde voeding.

Vitaal thuiswerken: zorg voor een gezond eetpatroon

Gezonde voeding is de motor voor een energiek en gezond lichaam. Ook op een thuiswerkdag is het van belang dat je gezond eet. Zorg ervoor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijg. Hoe doe je dat? Eet voldoende fruit en groenten, volkoren producten, plantaardige producten en wees matig met vlees. Daarnaast kan een handje nootjes een goede vier-uur snack zijn. Gezond eten en leven is niet iets wat je zomaar in een dag doet. Wil je een gezonde levensstijl ontwikkelen gaat het erom dat je voor de langere termijn doet. Altijd gezond eten is misschien niet altijd haalbaar. Probeer daarom 80% van de tijd zo gezond mogelijk te eten en de andere 20% te eten wat je lekker vind. Zo kan je tijdens een kantoordag dan genieten van een heerlijke uitsmijter of broodje kroket als lunch.

Beweeg voldoende tijdens een thuiswerkdag

Gezond thuiswerken houdt ook in dat je aan je dagelijkse beweging komt. Bewegen is niet alleen goed voor het lichaam maar zorgt er ook voordat je mentaal fit bent. Nu je geen reistijd naar kantoor meer hebt kun je deze tijd gebruiken voor dagelijkse beweging. Het excuus dat je geen tijd hebt om te sporten gaat nu niet meer op. Ook thuis kun je heel gemakkelijk bewegen. Loop even van boven naar beneden, doe een strekoefeningen achter het bureau of zet de prullenbak een verdieping lager. Dan moet je elke keer even lopen als je iets wilt weggooien. Een andere simpele oplossing om meer te bewegen is door altijd je eigen kopje koffie, lunch of tussendoortje te halen. Steeds even in beweging komen zorgt ervoor dat je energiek aan het werk blijft.

Kom tot rust in een prettig ingericht thuiskantoor

De boog kan niet altijd gespannen zijn, ontspannen is belangrijk tijdens vitaal thuiswerken. Door regelmatig even fysiek, mentaal en emotioneel tot rust komen kan jij jezelf weer volledig opladen. We bedoelen nu niet dat je tijdens je thuiswerkdag moet gaan relaxen op de bank. We bedoelen dat je jouw thuiswerkkantoor zo moet inrichten dat het een fijne werkomgeving is. Dit doe je bijvoorbeeld te zorgen dat je kantoor voldoende daglicht krijgt. Je krijgt op die manier niet alleen de essentiële vitamines binnen, maar het is ook goed voor je bioritme. Kom je te aan te weinig daglicht? Ga dan even naar buiten. Frisse lucht zorgt niet alleen ervoor dat je je hoofd leeg kunt maken, maar vermindert ook de stress. Een ander voordeel van thuiswerken is dat je op een heerlijke (zomer) dag ook in de tuin of op het balkon kunt werken. Een groene omgeving stimuleert ook de productiviteit. Zet dus vooral een aantal kamerplanten op je kantoor. Daarnaast is het tijdens een thuiswerkdag ook van belang dat je ontspant tijdens het werken. Een potje tafeltennis met je collega’s zit er nu even niet in, maar je kunt wel andere activiteiten ondernemen. Denk aan een potje voetbal met je kinderen of partner of een digitaal spelletje wii-sport. Zo kun jij vitaal thuiswerken tot een feestje maken.

JantineVitaal thuiswerken? Dat doe je op deze manier!
Lees meer