2021

10 tips voor een betere nachtrust

“Ik heb geslapen als een roos.” Klinkt dat jou dat als muziek in de oren? Er zijn veel mensen die last hebben van een slaapprobleem. Niet in slaap kunnen vallen, onrustig slapen of een doorbroken nacht, het zijn voorbeelden van slaapproblemen. Slaap is een van de meeste belangrijkste ingrediënten om je gezond en fit te voelen. Een betere nachtrust helpt jou om goed voor de dag te komen. Met deze tips voor een betere nachtrust kun jij met een gerust hart gaan slapen.

Slapen is prioriteit nummer 1

Dit lijkt misschien nogal een statement, maar een goede nachtrust is essentieel. Tijdens je slaap worden er diverse herstelprocessen opgestart in je lichaam. Zo worden er processen opgestart voor verbetering en vernieuwing van je huid, hersenen of het hoornvlies. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je lang en gezond leven kunt leiden. En dat is eigenlijk wel een nummer 1 prioriteit toch?

Zorg voor voldoende daglicht voor een betere slaap

Dit lijkt tegenstijdig, immers je slaapt tijdens de nacht. Toch zorgt voldoende daglicht ervoor dat je nachts een betere nachtrust krijgt. Dit heeft te maken met het bioritme. Wanneer jij je ochtends blootstelt aan het daglicht weet je lichaam dat je wakker moet worden. Als je dan gedurende de dag ook nog een aantal keer naar buiten gaat loopt jouw klok synchroon met het natuurlijke ritme. Als dan de schemering valt weet je lichaam ook dat het tijd wordt om naar bed te gaan.

Stel een koffie limiet in

Een bakje koffie om in de morgen mee wakker te worden, daar is helemaal niks mis mee. Maar een koffietje na het diner kun je toch beter laten staan. Dit komt omdat koffie cafeïne bevat, een stof die ervoor zorgt dat jouw lichaam actief is én blijft. Deze stof kan wel tot 6 uur lang actief blijven. Drink daarom jouw laatste bakje koffie in de middag, zo weet je zeker dat de cafeïne geen invloed heeft op jouw nachtrust. Datzelfde geldt trouwens ook voor thee, thee bevat namelijk ook cafeïneblaadjes. Wat is dan het beste om avonds te drinken? Een glas warme melk of kruidenthee.

Een fijne omgeving zorgt voor een betere nachtrust

Twee belangrijke ingrediënten om beter te kunnen slapen zijn het klimaat in jouw slaapkamer en hoe donker het is in jouw slaapkamer. Een prettig klimaat in de slaapkamer zorgt voor een goede nachtrust. Zo kun je het raam op een kiertje zetten voor frisse lucht of de kachel op de laagste stand zetten tijdens een koude winternacht. Daarnaast is het prettig als jouw slaapkamer donker is, hierdoor wordt jouw lichaam slaperig. Half-verduisterende gordijnen of een slaapmasker zijn hiervoor goede hulpmiddelen.

Geef je brein rust

Is stress en piekeren een oorzaak van een slechte nachtrust? Zet jouw gedachten voor het slapengaan op een rij door ze op te schrijven. Ook helpt het als je je hersenen laat ontspannen. Dat kan bijvoorbeeld door te mediteren, yoga of door rustige muziek te luisteren. Een andere tip is om beeldschermen zoals een tv te vermijden voor het slapen gaan. Het blauwe licht wat deze schermen afgeeft zorgt ervoor dat je brein onrustig blijft. Gun jezelf wat rust en stop een uur voordat je gaat slapen met gebruiken van een tablet, laptop of smartphone. Je brein komt tot rust, je bent minder gestrest en kunt zo ontspannen gaan slapen.

Sport en slaap regelmatig

Regelmaat doet veel mensen goed. Datzelfde geldt ook voor beweging en slapen. Een regelmatig slaappatroon zorgt dat je uitgerust wakker wordt. Maar hoeveel slaap heb je dan nodig? Dat is per persoon verschillend, de een heeft 8 uur slaap nodig terwijl de ander aan 6 uur genoeg heeft.  Zorg er in ieder geval voor dat je niet tijdens een REM-slaap wakker wordt, want dan voel je je ontzettend duf. Naast een regelmatig slaappatroon bevordert regelmatige beweging ook de nachtrust. Sporten kan dus niet alleen middel zijn om de stress van een werkdag te verlagen, maar ook om te zorgen dat je beter slaapt. Zo sla je twee vliegen in een klap.

Uitgerust wakker worden

Helpen deze tips voor een betere nachtrust? Dan heb je de kans dat je vrolijk wakker wordt. Vroeg opstaan heeft ook als voordeel dat je je fit en gezond voelt. Bedenk een leuke ochtendroutine en het voelt als een cadeautje om elke dag uitgerust uit bed te stappen en fris aan de dag te beginnen.

Jantine10 tips voor een betere nachtrust
Lees meer

10 tips voor het vergroten van je werkgeluk. Met plezier weer naar je werk!

Voelt werken voor jou niet als werken? Dan ben je één van de gelukkige die ontzettend veel voldoening en plezier uit zijn of haar werk haalt. Werkgeluk kan voor iedereen anders zijn, maar het is wel belangrijk dat je gelukkig bent in je werk. Zo kom je ook na een lange drukke werkdag nog steeds gelukkig thuis. Hoe krijg je (meer) plezier in je werk en hoe kun je werkgeluk verbeteren? We geven je een aantal tips om werkgeluk te vergroten.

Werkgeluk verbeteren: ontwikkel discipline en maak een tijdsplanning

Eén van de factoren die je werkgeluk negatief beïnvloeden is het uitvoeren van taken waar je tegen op ziet. Het ligt misschien voor de hand om deze taak voor je uit te schuiven, maar daarmee is het nog opgelost of uit je hoofd. Focus je daarom op hoeveel tijd een taak kost. Wie weet voer jij het wel binnen een half uur uit. Heb je je daar voor niets een halve dag druk om gemaakt. Ook kan het heel bevredigend werken als je een to-do lijst geheel hebt afgestreept. Wanneer je discipline ontwikkelt om je taken uit te voeren zal je merken dat je je gelukkig voelt aan het einde van de werkdag.

Bewaak je eigen grenzen

Van de grijze kantoormuis tot haantje-de voorste: op kantoor werk je met veel verschillende mensen samen. Dat kan weleens leiden tot botsingen of voor situaties die voor jou niet prettig voelen. Assertiviteit en zelfvertrouwen kunnen ervoor zorgen dat jij zelf bepaalt hoe je wilt dat collega’s jou behandelen. Goed en open communiceren is daarbij belangrijk. Zo kun je irritaties of problemen uitspreken voordat er conflicten ontstaan. Met een open en duidelijke houding en communicatie win jij jouw collega’s voor je. En onthoud, sommige dingen kun je nu eenmaal niet veranderen.  Het kan stress geven als je dat wel wilt. Het enige wat je kunt doen en waar je controle over kunt uitoefenen is hoe je zelf bent. Haal het beste uit jezelf in je naar boven waardoor je meer uitdaging en plezier krijgt.

Meer plezier in je werk samen met collega’s

Een groot deel van het werkgeluk wordt bepaald door de mensen met wie je werkt. Je hoeft niet met iedereen goede vrienden te zijn, maar het is prettig als je een fijne relatie hebt met je collega’s. Investeer in relaties en creëer betrokkenheid. Zo voelt het alsof je met vrienden samenwerkt in plaats van met mensen waar je niet zoveel mee hebt. Zelfs op een dag dat je je werk niet leuk vindt kun je toch meer plezier in je werk hebben samen met collega’s.

Past het werk bij je?

Er zijn genoeg slimme trucjes om werkgeluk te verbeteren maar realiseer je ook wat je nu hebt. Promotie maken, een nieuw project of een andere kantooromgeving kunnen jouw werkgeluk vergroten. Maar wacht er niet op. Perfect wordt het nooit. Is jouw baan verre van perfect? Zit je vast in je vast in je carrière of ben je ongelukkig in je huidige baan? Dan is het misschien wel tijd om verder te kijken. Doe een beroepskeuzetest en vindt uit van welk werk jij gelukkig raakt. Je hoeft niet altijd een baan aan te nemen omdat je daar voor hebt gestudeerd.

Stress is de boosdoener voor werkgeluk

Multitasken is een vaardigheid die door veel mensen wordt gewaardeerd. Maar jouw gezondheid kan het minder waarderen. Multitasken zorgt ervoor dat je sneller gestrest kunt voelen waardoor je minder productief kunt zijn. Richt je aandacht op 1 taak tegelijk. Je zal zien dat het niet alleen voldoening geeft, maar dat het ook ontspannend werkt. Daarnaast zorgt het ervoor dat je stress kunt verminderen. Teveel stress of een te hoge werkdruk kan op lange termijn leiden tot overspannenheid en burn-out. Luister dus naar jouw lichaam.  Zorg ervoor dat je een eventuele overspannenheid en burn-out voor bent. Wanneer je goed naar jezelf luistert en deze slimme tips voor werkgeluk vergroten toepast haal je meer plezier uit je werk.

Jantine10 tips voor het vergroten van je werkgeluk. Met plezier weer naar je werk!
Lees meer

9 tips voor meer vitale medewerkers op de werkvloer

Vitale medewerkers zijn een aanwinst voor een organisatie. Ze zijn niet alleen gezond en energiek, maar voeren ook met passie hun werk uit en zijn betrokken bij de organisatie. Hun bevlogenheid en energieke houding werkt aanstekelijk. Andere medewerkers en de organisatie kunnen daar van profiteren. Investeren in vitale medewerkers loont dus zeker. Van de bedrijfscultuur tot de gesprekken met een leidinggevende: vitaliteit kan het beste integraal worden benaderd. Hoe kun je nu als leidinggevende of directie stappen zetten naar meer vitaliteit op de werkvloer? Deze 9 tips dragen bij aan de vitaliteit medewerkers te verbeteren.

Vitaliteit medewerkers verbeteren? Gezond eten en meer bewegen

Eén van de eerste dingen die je als directie kunt aanpakken is het aanbieden van een gezonde lunch. Een gezonde lunch zonder al te veel suikers heeft meerdere voordelen. Een lichte of gezonde lunch kan een afterlunch dip in de kiem smoren. Na de lunchbreak kunnen medewerkers meteen weer energiek aan de slag. Dat zorgt voor meer declarabele uren. Een gezellige informele lunch met collega’s zorgt ook meer creativiteit en output als resultaat.

Ook kan de lunchpauze een prima moment zijn voor wat extra beweging. Er wordt wel eens gekscherend gezegd: ‘zitten is het nieuwe roken’. Er zit een kern van waarheid in. Langdurige tijd zitten zorgt ervoor dat medewerkers ongezonder worden en minder productief zijn. Het positieve nieuws? Regelmatig bewegen of afwisselend staan en zitten kan de productiviteit verhogen. Stimuleer als leidinggevende of directie dat de medewerkers even pauze nemen, naar een collega toelopen of rondje door het kantoor lopen.

Bied een luisterend oor aan

Vitaliteit verbeteren is meer dan alleen het aanbieden van een gezonde lunch en/of fitness abonnement. Het gaat ook over hoe een medewerker zich voelt. Sociaal contact met andere collega’s is hierin een belangrijk onderdeel, maar ook het contact met een leidinggevende kan een rol spelen bij de emotionele gezondheid. Zo kan een gesprek over hoe het gaat met jouw werknemer bijdragen aan het verminderen van werkstress.

Een gesprek over emotionele gezondheid hoeft niet alleen over werk te gaan, het kan ook gaan over privézaken. Door jezelf te verdiepen in de ander, betrokkenheid en interesse te tonen ontstaat er ook een vertrouwensband. Oprechte belangstelling van een leidinggevende of directie zorgt ervoor dat medewerkers meer betrokken voelen bij ‘hun’ organisatie, wat weer leidt tot meer vitaliteit op de werkvloer.

Vitale medewerkers bereik je samen

Vitale medewerkers krijg je niet vanzelf. Een uitgewerkt vitaliteit programma is geweldig, maar de medewerkers moeten het zelf willen. Geef daarom jouw medewerkers de keuze om zelf te kijken welke elementen uit een vitaliteit programma het beste bij hun passen. Geef ze mogelijkheden om te sporten, flexibel te werken of zorg voor ruime kantooruren.  Coach jouw medewerkers om resultaten te behalen en ondersteun daar waar nodig is. Het geven van verantwoordelijkheid, flexibel werken en bieden van ontwikkelingsmogelijkheden draagt allemaal bij aan vitale medewerkers.

De kunst van het nietsdoen

‘Nietsdoen kan je leren’, het is de titel van een boek. Tegenwoordig zijn de meeste mensen altijd maar bezig en staan ze ‘aan’. En dat kan soms best vermoeiend zijn, laat staan minder effectief. Een belangrijke factor voor vitale medewerkers is het bieden van voldoende ontspanning. Ontspanning kan een vele vormen voorkomen: van een praatje met een collega, mediteren, een wandeling maken of naar buiten kijken. Het bieden van voldoende ontspanning kan ook werkstress voorkomen. Lopen er bij jou in de organisatie mensen rond die snel geïrriteerd zijn, ontevreden zijn of weinig presteren? Werkstress kan één van de oorzaken zijn. Geef deze medewerkers de ruimte, letterlijk en figuurlijk.   Zo kunnen ze hun energiebalans herstellen en met nieuwe inspiratie en energie weer efficiënt aan het werk.

De laatste tip voor vitaliteit medewerkers

Vitaliteit op de werkvloer, uiteindelijk kun je het als leidinggevende of directie stimuleren maar het moet vanuit de medewerkers zelf komen. Geef daarom de ruimte aan de medewerkers en laat ze meedenken. En ja, misschien liggen die bouwstenen wel ergens anders dan het uitgewerkte vitaliteit programma. Denk dan eens na over alternatieven, zoals bijvoorbeeld een stoelmassage voor je medewerkers. Met deze tips voor vitaliteit kun jij als leidinggevende of directie een organisatie creëren waar medewerkers met passie en bevlogenheid werken.

Jantine9 tips voor meer vitale medewerkers op de werkvloer
Lees meer

Weer gezond aan het (hybride) werk!

De uitzonderlijke verzuimpieken die corona met zich meebracht, zwakken af. Vrijheden komen terug en alles gaat langzaam weer terug naar normaal. Maar hoe ziet het nieuwe normaal er eigenlijk uit? En hoe zorg je dat die transitie voor jouw medewerkers goed verloopt?

In april 2021 waren de verzuimcijfers uitzonderlijk hoog, zo’n 4,5% meldden arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare destijds. Gezien de tijd van het jaar, het voorjaar, was het bijzonder te noemen, maar in relatie tot de derde coronapiek ook weer heel verklaarbaar. In dat licht zou je kunnen verwachten dat de verzuimcijfers teruggaan naar het niveau van voor corona. Maar daar komt toch wat meer bij kijken, want er is wel heel wat veranderd in de wereld, ook in positieve zin.

Long COVID

In negatieve zin blijft een klein deel van de mensen die besmet is geweest met corona er langdurige klachten aan overhouden. Fysiek, in de vorm van Long (langdurige) COVID en sommigen ook mentaal door de impact die het ziekteproces met zich meebracht.

Focus op gezondheid

Maar door de confrontatie met een ziekte die met name zwakkere en zwaarlijvige mensen het hardste trof, zijn veel mensen zich meer gaan focussen op gezondheid, welzijn en een betere balans tussen werk en privé. Dit kun je als werkgever alleen maar toejuichen.

Thuiswerken

Daarnaast zijn medewerkers veel gaan thuiswerken. Voor de een was dat een positieve ervaring met meer rust, concentratie en productiviteit. Iets waar ze graag gewend aan raakten. Voor de ander was het een lastige periode met fysieke klachten door stress en een slechte werkplek of mentale klachten door te weinig sociaal contact.

Een nieuw normaal

In dit speelveld moeten we nu op zoek naar een nieuw normaal. Dit bevindt zich dus ergens in het midden van al deze positieve en negatieve ervaringen. Maar hoe faciliteer je dat nou als werkgever? Hoe zorg je ervoor dat je voor al je medewerkers én jouw bedrijf de beste beslissingen maakt? Daar is geen eenduidig antwoord op. Er is niet één manier goed of fout. En er is niet één moment waarop het moet gebeuren.

Samen vormgeven

Ons advies is dan ook om geleidelijk naar een nieuw normaal toe te werken. Zeg niet tegen je medewerkers: ‘vanaf morgen gaan we alles weer doen zoals vroeger’, want dan mis je de voordelen die corona ons heeft doen ontdekken. En je zorgt voor een onnodige schok binnen je bedrijf waarbij medewerkers juist kunnen afhaken, eerder dan aanhaken.

Zet daarom bepaalde kaders uit waarbinnen je wilt blijven, zoals het aantal dagen dat je de komende tijd op kantoor of thuis werkt, en geef medewerkers de ruimte om hier zelf invulling aan te geven. Zo haal je de krenten uit de pap die corona ons heeft voorgeschoteld en ga je naar een beter en gezonder werkklimaat dan het normaal van voorheen.

Het nieuwe normaal met hybride werken

Zo zou het zomaar eens kunnen lukken dat het verzuimcijfer in het nieuwe normaal van hybride werken lager gaat uitvallen dan we gewend waren voor corona.

JantineWeer gezond aan het (hybride) werk!
Lees meer

7 ingrediënten voor de perfecte lunchsalade

Salades zijn gezond, lekker en jouw ideale lunch voor op het werk. Maar hoe zorg je nou dat jouw salade het lekkerst, meest voedzaam én tijdens lunchtijd nog steeds vers en crunchy is? Simpel! Als je deze 7 ingrediënten gebruikt én onze meeneemtip aanhoudt, komt het helemaal goed.

1.     Sla

In iedere salade zit… natuurlijk: sla. Maar er zijn heel veel soorten sla. Kropsla, ijsbergsla, veldsla, rucola en ga zo maar door. Dat is ook het leuke eraan: je kunt naar hartenlust kiezen en mixen.

2.     Kleurrijke groenten

Jouw salade wordt mooier en lekkerder met kleurrijke groenten erin. Oranje, wortel. Rood, paprika en tomaten. Paars, rode ui. Supergezond, superlekker en een feest voor het oog.

3.     Eiwitten

Eiwitten zijn bouwstoffen voor je spieren en immuunsysteem. Die horen dus ook in jouw salade thuis. Denk aan kip, zalm, ei en vegetarische eiwitten zoals quinoa, linzen, bonen of tofu.

4.     Zoete twist

Met een stukje fruit zoals appel, mango of meloen geef je een heerlijke zoete twist aan je salade. Het kan het hele jaar door, want gedroogd fruit of fruit uit de vriezer kun je ook prima gebruiken.

5.     Lekkere crunch

Met een lekkere crunch in je salade, bijvoorbeeld een handjevol walnoten, pijnboompitten of amandelen, geef je jouw salade net wat extra bite. En het is nog voedzaam ook.

6.     Dressing

De dressing is natuurlijk ook een onmisbaar onderdeel van jouw perfecte lunchsalade. Van frisse vinaigrette tot romige caesar dressing. Je kunt er eindeloos mee variëren.

7.     Cadeautje

Voeg tot slot een cadeautje voor jezelf toe. Een bijzonder ingrediënt dat jouw salade next level brengt. Olijfjes bijvoorbeeld, wat avocado of zongedroogde tomaten. Et voilá, klaar is je salade!

Zo neem je jouw perfecte salade mee naar je werk

En dan tot slot: hoe krijg je dit huzarenstukje nu mee naar je werk op een manier dat alles vers en lekker (knapperig) blijft? Dat is eigenlijk supersimpel: gescheiden. Wanneer je de ingrediënten los van elkaar meeneemt, zit je goed. Tegenwoordig heb je daar van die handige bakjes met vakjes voor. Hou vooral de crunchy ingrediënten gescheiden van de ‘natte’ ingrediënten en neem ook je dressing in een apart flesje mee. Moet je hier en daar wat stapelen, zorg dan dat de zwaardere ingrediënten onderaan liggen zodat er niks in de verdrukking raakt. Op het werk zet je alles in de koelkast en tijdens de lunch doe je alles bij elkaar. Smakelijk!

Jantine7 ingrediënten voor de perfecte lunchsalade
Lees meer

Het belang van een ergonomische werkhouding

Een verstelbaar bureau, een bureaustoel die je kunt aanpassen of een zitbal om gedurende de werkdag in actieve houding te blijven. Het zijn voorbeelden van ergonomische meubilair die ervoor zorgen dat jij in een goede lichaamshouding hebt op kantoor. Een goede lichaamshouding is van groot belang als het gaat om jouw welzijn. Waarom is een goede lichaamshouding op kantoor belangrijk en wat heeft te maken met jouw welzijn? We leggen het je uit.

Waarom is een goede werkhouding belangrijk?

Rekening houden met het welzijn van de medewerkster en een ergonomische werkplek zijn niet alleen meer trendy begrippen. Het zijn begrippen die ook daadwerkelijk worden toegepast in de praktijk. Steeds meer werkgevers zien het belang van ergonomische werkplekken en inspirerende kantooromgevingen zodat hun medewerker productief kunnen werken. Een goede lichaamshouding zorgt ervoor dat je minder last hebt van lichamelijke klachten zoals nek-, rug- of spierpijn. Lichamelijk klachten en vermoeidheid kunnen uiteindelijk leiden tot ziekteverzuim. Daarnaast heeft een slechte houding ook invloed op hoe jij je voelt en hoe je slaapt. Het belang goede werkhouding is dan ook groot.

Kies voor een comfortabele houding

Eén van de eerste aandachtspunten bij een ergonomische werkhouding is dat het voor jou comfortabel moet voelen. Nu bedoelen we niet dat je met jouw benen op het bureau moet gaan liggen, maar het moet voor jou gemakkelijk en natuurlijk aanvoelen. Een regel die je hiervoor kunt gebruiken is de ‘powerzone-regel’. Hierbij wordt bedoeld dat je een houding aanneemt waarbij je de afstand waarbinnen het comfortabel voelt om iemand een hand te geven als graadmeter gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld je arm verder moet uitstrekken om iets te pakken of de muis te bedienen ga je buiten deze zone. Je hebt dan minder power en het voelt minder comfortabel aan.

Wissel af in bewegingen

Een gehele dag achter het bureau zitten kan vermoeiend werken, zelfs wanneer je in een comfortabele houding zit. Even een rondje koffie halen, naar de andere kant van het kantoor lopen of de trap op en neer zorgt ervoor dat je daarna weer met een fris gevoel achter het bureau kan plaatsnemen. Zit je veel achter de computer of voer je veelvuldig dezelfde bewegingen uit? Dan kan het ook goed zijn om even pauze te nemen. Het uitvoeren van herhaalde bewegingen geeft namelijk spanning op dezelfde spiergroep. Dit kan leiden tot last van arm-, nek- of schouderklachten. Gebruik daarom pauzes of ergonomische accessoires om jouw lichaam te ontlasten.

Een ergonomische werkplek

Een goede lichaamshouding op kantoor heeft vooral te maken met of jij je lichaam niet teveel belast. Gelukkig zijn daar hulpmiddelen voor. Een verstelbare bureaustoel kun je afstemmen op jouw lichaam zodat hij de juiste ondersteuning geeft. Zo ondersteunt hij niet alleen je rug maar kunnen ook je knieën en ellenbogen in een rechte hoek worden geplaatst. Ben je klein van formaat? Dan kan een voetensteun of een verstelbaar bureau uitkomst bieden. Een ergonomische werkplek zorgt ervoor dat jij comfortabel in de juiste werkhouding kunt werken. Zo ga jij na een lange werkdag nog steeds fris en fluitend naar huis.

JantineHet belang van een ergonomische werkhouding
Lees meer

Vitaal thuiswerken? Dat doe je op deze manier!

Het grootste gedeelte van onze tijd brengen we door met werken. Je werkt dan ook graag op een inspirerende plek waar je efficiënt en effectief aan het werk kunt gaan. Dat kan op kantoor zijn, maar ook thuis. Voor beide gevallen geldt: je wilt graag met een fit en energiek gevoel werken waardoor je meer werkplezier hebt en beter je (persoonlijke) doelen kunt behalen. Hoe kun je nu vitaal thuis werken en wat heb je daarvoor nodig? Het korte antwoord: drie dingen namelijk voldoende beweging en ontspanning en gezonde voeding.

Vitaal thuiswerken: zorg voor een gezond eetpatroon

Gezonde voeding is de motor voor een energiek en gezond lichaam. Ook op een thuiswerkdag is het van belang dat je gezond eet. Zorg ervoor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijg. Hoe doe je dat? Eet voldoende fruit en groenten, volkoren producten, plantaardige producten en wees matig met vlees. Daarnaast kan een handje nootjes een goede vier-uur snack zijn. Gezond eten en leven is niet iets wat je zomaar in een dag doet. Wil je een gezonde levensstijl ontwikkelen gaat het erom dat je voor de langere termijn doet. Altijd gezond eten is misschien niet altijd haalbaar. Probeer daarom 80% van de tijd zo gezond mogelijk te eten en de andere 20% te eten wat je lekker vind. Zo kan je tijdens een kantoordag dan genieten van een heerlijke uitsmijter of broodje kroket als lunch.

Beweeg voldoende tijdens een thuiswerkdag

Gezond thuiswerken houdt ook in dat je aan je dagelijkse beweging komt. Bewegen is niet alleen goed voor het lichaam maar zorgt er ook voordat je mentaal fit bent. Nu je geen reistijd naar kantoor meer hebt kun je deze tijd gebruiken voor dagelijkse beweging. Het excuus dat je geen tijd hebt om te sporten gaat nu niet meer op. Ook thuis kun je heel gemakkelijk bewegen. Loop even van boven naar beneden, doe een strekoefeningen achter het bureau of zet de prullenbak een verdieping lager. Dan moet je elke keer even lopen als je iets wilt weggooien. Een andere simpele oplossing om meer te bewegen is door altijd je eigen kopje koffie, lunch of tussendoortje te halen. Steeds even in beweging komen zorgt ervoor dat je energiek aan het werk blijft.

Kom tot rust in een prettig ingericht thuiskantoor

De boog kan niet altijd gespannen zijn, ontspannen is belangrijk tijdens vitaal thuiswerken. Door regelmatig even fysiek, mentaal en emotioneel tot rust komen kan jij jezelf weer volledig opladen. We bedoelen nu niet dat je tijdens je thuiswerkdag moet gaan relaxen op de bank. We bedoelen dat je jouw thuiswerkkantoor zo moet inrichten dat het een fijne werkomgeving is. Dit doe je bijvoorbeeld te zorgen dat je kantoor voldoende daglicht krijgt. Je krijgt op die manier niet alleen de essentiële vitamines binnen, maar het is ook goed voor je bioritme. Kom je te aan te weinig daglicht? Ga dan even naar buiten. Frisse lucht zorgt niet alleen ervoor dat je je hoofd leeg kunt maken, maar vermindert ook de stress. Een ander voordeel van thuiswerken is dat je op een heerlijke (zomer) dag ook in de tuin of op het balkon kunt werken. Een groene omgeving stimuleert ook de productiviteit. Zet dus vooral een aantal kamerplanten op je kantoor. Daarnaast is het tijdens een thuiswerkdag ook van belang dat je ontspant tijdens het werken. Een potje tafeltennis met je collega’s zit er nu even niet in, maar je kunt wel andere activiteiten ondernemen. Denk aan een potje voetbal met je kinderen of partner of een digitaal spelletje wii-sport. Zo kun jij vitaal thuiswerken tot een feestje maken.

JantineVitaal thuiswerken? Dat doe je op deze manier!
Lees meer