Laatste nieuws

10 tips voor een gezonde werkplek

Een gezonde werkplek is het verschil tussen vermoeid en fit personeel. Tussen zieke en productieve medewerkers en (dus) tussen matige en goede bedrijfsresultaten. Een gezonde werkplek is dus super belangrijk voor jou, jouw medewerkers en je bedrijf. Maar hoe creëer je nou zo’n gezonde werkplek? Aan welke knoppen kun je draaien? We geven je 10 tips.

1.     Licht

Mensen houden van licht. Het beïnvloedt niet alleen ons zicht, maar ook onze gemoedstoestand. Zorg dus voor goede verlichting. Het liefst veel daglicht, want dat is het beste, maar zeker ook kunstlicht. En zorg dat het licht niet rechtstreeks in de ogen van je medewerkers schijnt, want dat kan klachten geven zoals hoofdpijn.

2.     Uitzicht

Een mooi uitzicht, ook binnenin het kantoor, kan invloed hebben op de gezondheid en werklust van je medewerkers. Enerzijds is het voor hun ogen van belang om af en toe even ver weg te kunnen kijken. Anderzijds kan een fijn uitzicht bijdragen aan inspiratie en motivatie. Het maakt namelijk nogal uit of ze uitkijken op een rommelhok of een gezellige zithoek.

3.     Ooghoogte

Veel hoofdpijn- en nekklachten komen voort uit een gespannen houding door een te hoog of laag staand beeldscherm. Jouw medewerkers nemen hierdoor een onnatuurlijke houding aan en dat breekt op den duur op. Gemiddeld gesproken kan de bovenste rand van het beeldscherm het beste iets onder ooghoogte staan.

4.     Zithouding

Een goede zithouding is heel belangrijk. Je kunt die faciliteren en stimuleren met goed, verstelbaar meubilair. Per medewerker moet het in te stellen zijn op diens ideale hoogte: bureau op ongeveer ellebooghoogte en de bureaustoel op een hoogte waarbij de medewerker met de voeten plat op de grond zit, met de benen in een hoek van 90o.

5.     Beweging

Een lichaam is niet gemaakt om de hele dag te zitten. Stimuleer dan ook dat jouw medewerkers beweging krijgen. Regelmatige pauzemomentjes zijn een optie, maar ook een tot beweging uitnodigende werkplek kan veel verschil maken. Denk aan een zit/sta-bureau, bureaufiets of simpelweg een koffieautomaat die wat verderop staat.

6.     Temperatuur

Je wilt niet dat jouw medewerkers in de winter zitten te bibberen van de kou en in de zomer smelten van de hitte. Beide omstandigheden zijn ten eerste niet prettig, noch gezond en ten tweede verlagen ze de productiviteit. Zorg dus voor een fijne, constante temperatuur van ongeveer 19 tot 21 graden. Dat is de ideale werktemperatuur.

7.     Tocht

Wanneer je de temperatuur in jouw kantoor reguleert met een airco of ventilatiesysteem, zal er dicht bij de roosters altijd wat tocht zijn. Tocht is niet goed voor de gezondheid en veroorzaakt vaak droge ogen en nekklachten. Zorg dus dat de werkplekken niet rechtstreeks in de luchtstroom van de airco of het ventilatiesysteem staan.

8.     Luchtvochtigheid

Bij airco’s, maar ook in kantoorruimten zonder airco kan droge lucht een issue zijn, vooral in de winter. Het kan klachten aan de ogen en slijmvliezen veroorzaken. Gelukkig is droge lucht vaak snel op te lossen door simpelweg een bakje water op de verwarming te plaatsen. Zit je tussen de 40 en 60% luchtvochtigheid, dan zit je goed.

9.     Geluid

In een kantoor is altijd geluid. Tikkende toetsenborden, telefoons, printers, pratende collega’s. Voor de één geen probleem, voor de ander ontzettend storend. Om het geluid te verminderen, kun je geluidsabsorberende materialen gebruiken, aparte overleg- of belruimtes maken en geluid producerende apparaten op afstand van werkplekken plaatsen.

10.  Netjes en schoon

Tot slot is het belangrijk om de werkplekken netjes en schoon te houden. Zorg dat pennen, mappen en kantoorattributen zoals nietmachines en perforators weggeborgen kunnen worden in lades en kasten. Werk snoertjes en kabels netjes weg buiten gezichtsbereik. En zorg voor regelmatige schoonmaak voor een goede hygiëne.

Jantine10 tips voor een gezonde werkplek